Nieuw postgraduaat: Erfgoed en samenleving

Vanaf volgend jaar kan je aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte een nieuw postgraduaat volgen: Erfgoed en samenleving.

Bekijk de kennisclip postgraduaat Erfgoed en samenleving

De postgraduaatsopleiding Erfgoed en samenleving bereidt deelnemers voor om aan de slag te gaan met de vele uitdagingen waar de erfgoedsector in de superdiverse samenleving van vandaag voor staat. De vorming is interdisciplinair en innovatief, en zet via theorie en praktijk in op drie bijzonder actuele pijlers: Erfgoed in de digitale wereld, Erfgoed en publiek, en Erfgoed en politiek.

Erfgoed beroert de gemoederen en verhit het publieke debat. Standbeelden tuimelen van sokkels en monumenten worden gretig beklad. Museummedewerkers nemen depots steeds vaker en steeds scherper onder de loep; op zoek naar twijfelachtige of voorheen onrechtmatig verworven stukken. Terwijl UNESCO en de internationale gemeenschap met argusogen de praalwagens van Aalst Carnaval volgen, krijgen kindericonen Pippi Langkous en Zwarte Piet ferme tikken op de vingers en harde vegen uit de pan. Wie weet ruilt zelfs Sinterklaas straks definitief zijn statige mijter in voor de flamboyante kralenkroon van Queen Nikkolah.

Over verleden, heden en toekomst van erfgoed wordt met de regelmaat van de klok onderhandeld. Wie de pen vasthoudt bepaalt vaak het verhaal. De UGent richt daarom vanaf het academiejaar 2024-2025 de nieuwe postgraduaatsopleiding Erfgoed en samenleving in. Aan de hand van een interdisciplinaire wisselwerking tussen theorie en praktijk, rijkt de opleiding deelnemers handvaten aan om innovatief en meerstemming aan de slag te gaan rond een breed scala aan erfgoedkwesties. Deze houden allen verband met verschillende, voorheen ongekende uitdagingen die eigen zijn aan een samenleving in voortdurende transitie. Zowel de inhoud van de vakken als het werkplekleren hebben aandacht voor drie actuele en met elkaar verbonden pijlers: Erfgoed in de digitale wereld, Erfgoed en publiek, en Erfgoed en politiek.

Het postgraduaat is een initiatief van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte. Deze opleiding kwam tot stand in nauw overleg met de erfgoedsector, en met de Faculteiten Politieke en Sociale Wetenschappen, Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, en Recht en Criminaliteit van de UGent. Bijzondere dank gaat uit naar het Instituut voor Publieksgeschiedenis van de UGent en de UA.

Meer informatie via de Humanities Academie: https://humanitiesacademie.ugent.be/erfgoed-en-samenleving

Online Infomoment op 26 juni 2024

Op woensdag 26 juni is er een online infomoment over het postgraduaat (voor toekomstige studenten, collega’s, mensen uit het werkveld, geïnteresseerden…). Registreren voor dat infomoment kan via eventmanager.